Zo onderhoud je je fiets

Terug naar overzicht

Voor een grondig onderhoud of een reparatie van je tweewieler doe je best een beroep op een professionele fietshersteller. Je fiets tussentijds in conditie houden, kan je echter makkelijk zelf en kost je weinig. Ontdek in 6 stappen hoe je dat doet.

Aan de slag

Wat heb je nodig? Een spons, enkele vodden, een borstel voor de fijne onderdelen, water, fietsschoonmaakproduct, ontvetter, smeerolie, montagevet, vaseline, een fietspomp.

1. Frame schoonmaken

Als je je fiets meteen schoonmaakt, krijg je het vuil makkelijker weg.

Laat vuil en modder niet opdrogen.
Gebruik liever een emmer water en een spons dan een tuinslang of hogedrukreiniger. De harde waterstraal kan immers onderdelen beschadigen.
Kies een mild reinigingsproduct. In je plaatselijke fietsenwinkel vind je de beste, milieuvriendelijke producten.
Droog je fiets goed af.

2. Ketting en tandwielen smeren

Een propere en goed gesmeerde ketting trapt soepeler. Doe het een keer per maand.

Haal eerst het vuil van de ketting, voorbladen, cassette en derailleur met een vod en ontvetter.
Smeer daarna de ketting en tandwielen met teflonsmeerolie (vuil- en waterafstotend).
Laat de pedalen ronddraaien en verander van versnelling om het product goed te verdelen.
Laat vijftien minuten inwerken en veeg de overtollige olie daarna weg met een doek.

3. Remmen nakijken

De remmen zijn zowat de belangrijkste onderdelen van je fiets. Behandel ze daarom met veel zorg.

Veeg remblokjes en velgen schoon met een vochtige doek. Remmen verdragen niet veel water.
Druppel wat smeermiddel in de rubberen behuizing van de remkabels om wrijving te voorkomen. Let op dat er geen smeermiddel terechtkomt op de remblokjes of op de velgen.
Vervang de remmen als ze piepen of schuren, of als de inkervingen op de remblokjes vervaagd zijn. Er bestaan handige systemen waarbij je alleen het gommetje moet vervangen. Dat bespaart tijd en geld, en het is bovendien beter voor het milieu.

4. Wielen controleren

Met de juiste bandenspanning – check de zijkant van de band – kan je lekrijden voorkomen, verslijt de band minder snel en fiets je met meer plezier.

Gebruik water, borstel en vod om de velgen, spaken en banden schoon te maken.
Pomp om de drie tot vier weken de banden op.
Check ook of je banden nog voldoende reliëf hebben voor een goede grip op de weg.

5. Bouten, moeren, pedalen, stuur- en zadelpen behandelen

Het is heel belangrijk om roest te voorkomen aan de verschillende onderdelen van je fiets. Stel je fiets dus zo min mogelijk bloot aan vocht en droog alle onderdelen goed af, ook de kleinste elementen.

Smeer de bouten en moeren van je fiets af en toe in met wat vaseline.
Gebruik voor pedalen, stuur- en zadelpen montagevet, om te vermijden dat ze muurvast komen te zitten.

6. Verlichting checken

Brandt het voor- of achterlicht niet meer? Dan ligt dat aan het lampje, de batterij of de dynamo. Bij dynamoverlichting kan de stroom onderbroken zijn door roest. Bij batterijverlichting moet je waarschijnlijk de batterij vervangen of zorgen dat ze goed verbonden is met de koperen pinnetjes.

Controleer de lichten regelmatig: het is levensgevaarlijk om bij schemer of in het donker zonder licht rond te rijden.
Neem voor noodgevallen een reservelampje mee.

Is je fiets goed verzekerd?

Als je fiets je lief is, bescherm je hem best tegen diefstal of schade. Wil je niet in de kou blijven staan bij pech, dan kan je ook een fietsbijstandsverzekering nemen. Zelfs een verzekering die de kosten dekt van lichamelijke schade bij een fietsongeval is mogelijk.

Je kiest dan best voor een fietsomniumverzekering die je kan afsluiten voor zowel een klassieke fiets als een koersfiets, e-fiets, e-step enz.

Contacteer ons gerust voor advies. En geniet vooral van je fietstochten!

Corona Virus

Terug naar overzicht

Beste Klanten

In kader van het Corona virus werken wij voortaan van achter gesloten deuren.  Bel ons gerust op voor info of om een afspraak te maken als dit echt nodig is.  Uit zorg voor onze en uw gezondheid proberen wij fysiek contact te beperken.

We blijven bereikbaar via de gebruikelijke kanalen. 

  • Kantoor Roesbrugge of bijstand voor Schadegevallen Tel 057 30 00 14 of mail: busschaert.geert@portima.be.
  • Kantoor Lo:  058 28 89 86 of bart@bv-service.be

Gezonde groeten

Geert Busschaert en Bart Heindrycx

Op de baan met een elektrische fiets

Terug naar overzicht

De verschillende soorten e-bikes

De elektrische fiets lijkt het nieuwste hippe hebbedingetje, en het wordt steeds populairder. Je hebt drie categorieën: een fiets met elektrische hulpmotor, een gemotoriseerde fiets en een bromfiets klasse Speed Pedelec. Hoe weet je nu met welke fiets je te maken hebt? We sommen voor jou de verschillenden soorten met hun eigenschappen even op.

*  De fiets met elektrische hulpmotor van maximaal 250 W gaat tot 25 km/h. Dat type fiets heeft enkel trapondersteuning.
*  De gemotoriseerde fiets heeft een hulpmotor van maximaal 1.000 W en gaat tot 25 km/h. Naast trapondersteuning kunnen die fietsen ook vaak zelfstandig rijden.
*  De Speed Pedelec heeft een hulpmotor van maximaal 4.000 W. Met die fiets kun je tot 45 km/h gaan. Net als de gemotoriseerde fiets bieden ze trapondersteuning, maar kunnen ze ook meestal zelfstandig rijden. Voor die categorie heb je een rijbewijs nodig en moet je verplicht een helm dragen. Dat type e-bike moet je ook inschrijven bij de DIV.

E-bikes hebben veel voordelen ...

De e-bike is naast een gewone fiets het snelste vervoermiddel op korte afstanden. Daarnaast blijft de elektrische fiets ook populair omwille van de vele andere voordelen die hij met zich meebrengt:

*  Je bent (bijna) even snel als een bromfiets maar je hoeft geen benzine te tanken.
*  Je hoeft je niet meer op te winden over lange files en je hoeft ook geen parkeerplek meer te zoeken.
*  Je komt zonder vermoeid te zijn en onbezweet aan op je werk dankzij de elektrische trapondersteuning.
 *  Je bent minder gestrest én je werkt aan je conditie.

Maar er zijn ook enkele gevaren

E-bikers lopen tot 40 % meer risico om op voetgangers en andere fietsers te botsen dan gewone fietsers. Dat komt door hun snelheid. Bij een snelheid van 25 km/h, de gemiddelde snelheid van een elektrische fiets, is de remafstand 8,7 meter. Dat is een stuk langer dan bij een gewone fiets en bij de Speed Pedelec is de remafstand nog groter. Wie dus niet genoeg op het verkeer anticipeert, is gezien.

We raden je daarom aan om in het begin zelf enkele fietstochtjes te maken. Zo leer je je fiets aanvoelen en krijg je hem beter onder controle. Probeer ook niet meteen de maximale snelheid te halen. Dat komt wel naarmate je je beter voelt op je nieuwe e-bike.

Daarnaast worden tweewielers nog altijd minder goed gezien door hun vierwielige vrienden. We raden je dan ook aan om steeds een fietshelm te dragen, ook als het voor jouw type e-bike niet verplicht is. Rij ook overdag met licht en reflectoren: zo ben je beter en sneller zichtbaar voor andere verkeersdeelnemers.

En vergeet ten slotte niet om je e-bike op slot te doen, zodat je ook morgen weer snel op weg kunt.

Ben je voldoende verzekerd?

Is de maximumsnelheid van jouw elektrische fiets 25 km/h of minder? Dan valt jouw fiets sinds 1 juni 2019 onder je familiale verzekering, ook wanneer de motor zelfstandig werkt. Heeft je e-bike een motor die zelfstandig werkt en gaat hij daardoor sneller dan 25 km/h? Dan heb je een verzekering BA Motorrijtuigen nodig.

Controleer dus zeker of je voldoende verzekerd bent wanneer je een elektrische fiets koopt.

BV VERZEKERINGEN NV (FSMA 023657 A) - Prof Rubbrechtstraat 68, 8972 ROESBRUGGE - Disclaimer - Privacyverklaring
website door chilli.be