Lage Emissiezone: mag ik binnenrijden?

Terug naar overzicht

Een lage-emissiezone of LEZ is een afgebakend gebied waarbinnen op basis van de uitstoot van fijn stof van een voertuig, voorwaarden tot binnenrijden van dat gebied worden bepaald. De bedoeling van een LEZ is om de luchtkwaliteit in het gebied te verbeteren. Hierdoor daalt het risico op aandoeningen aan de luchtwegen en hart- en vaatziekten.

In het buitenland zijn er al verschillende LEZs zoals in Londen en in verschillende steden in Nederland, Duitsland, Italië en Zweden. 

Vanaf 1 februari 2017 zal Antwerpen als eerste Belgische stad een lage-emissiezone (LEZ) invoeren. Brussel volgt in 2018 en Gent in 2020.

Wettelijke bepalingen

Het decreet van 27 november 2015, gepubliceerd in het Staatsblad op 18 december 2015, geeft aan Vlaamse steden en gemeenten de bevoegdheid om een LEZ in te voeren op de gemeente- en gewestwegen (met uitzondering van de autosnelwegen). 

In het decreet wordt een LEZ wordt als volgt gedefinieerd: “een zone waarin voor de leefbaarheid, in het bijzonder ter beperking van milieu- en gezondheidshinder door een slechte luchtkwaliteit, een selectief toelatingsbeleid voor motorvoertuigen wordt gehanteerd in relatie tot de door die voertuigen veroorzaakte milieu-hinder”. 

In de praktijk zullen twee nieuwe verkeersborden F117 en F118 het begin en einde van een LEZ aanduiden.

Via nummerplaatherkenning wordt gecontroleerd of wagens die een LEZ binnenrijden voldoen aan de voorwaarden van die LEZ. Voertuigen die buiten de normen vallen, zullen beboet worden. Die boete kan variëren van 90 EUR tot 360 EUR. Het is mogelijk om door op voorhand te betalen toch binnen te mogen in de LEZ. 

Elke stad of gemeente kan zelf beslissen waar ze een LEZ invoert, volgens welke voorwaarden en vanaf wanneer. 


Hoe zal het in Antwerpen gaan?

De Antwerpse LEZ laat voertuigen toe op basis van de Euronorm. De euronorm is een Europese milieustandaard voor voertuigen. Hoe hoger de euronorm van je voertuig, hoe milieuvriendelijker je wagen is. De voorwaarden om binnen te rijden in de Antwerpse LEZ zal strenger zal worden in de toekomst. Meer informatie kan je vinden op www.slimnaarantwerpen.be.

To be continued

Het is niet ondenkbaar dat meer Belgische steden en gemeenten het voorbeeld van Antwerpen, Brussel en Gent zullen volgen. De automobielfederatie Febiac vreest dat er zo verschillende verkeerssituaties ontstaan, waarbij bepaalde wagens wel of tegen betaling worden toegelaten in de ene LEZ maar niet binnen mogen in een andere. 
In Brussel zou (voorlopig) vanaf 2018 starten met een verbod voor voertuigen zonder Euronorm (van voor 1992) en voertuigen met Euronorm 1. Van 2019 zouden dan ook voertuigen met Euronorm 2 worden geweerd. Een verbod voor Euronorm 3 zou volgen in 2020, voor Euronorm 4 in 2022 en uiteindelijk voor Euronorm 5 in 2025. 
Over de plannen in Gent in 2020 zijn voorlopig nog geen details bekend. 

Koop je een andere wagen? Hou dan rekening met de invoering van deze Lage-emissiezones. Controleer zeker de Euronorm van het voertuig en hou rekening met de verschillende impact op diesel en andere brandstoffen.

Rijbewijs Vrachtwagen: opgelet

Terug naar overzicht

Rijbewijs code 95: bijscholing vereist of niet?

Het Koninklijk Besluit van 4 mei 2007 geeft vrachtwagenbestuurders die hun rijbewijs behaalden voor 15 september 2009 automatisch tijd tot 9 september 2016 om een verplichte bijscholing te volgen. De bijscholing van 35 uur moeten zij volgen bij daarvoor erkende instituten. Het attest van vakbekwaamheid moeten zij voorleggen op hun gemeentehuis.

Die periode loopt binnenkort ten einde. Maar niet alle bestuurders hebben de bijscholing al gevolgd. Nu is de vraag dus wat er gebeurt. Dat hangt af van de rol van de bestuurder:

Is de bestuurder een beroepschauffeur?

Dan vervalt het rijbewijs effectief op 10 september 2016. Daarnaast riskeert hij bij wegcontroles fikse boetes en de intrekking van zijn rijbewijs. Ook buitenlandse bestuurders moeten in hun thuisland een opleiding volgen en hun Code 95 laten verlengen.

Is transport slechts een bijkomende taak van de bestuurder?

Bijvoorbeeld omdat hij met vrachten naar klanten of werven rijdt om daar de grondstoffen te verwerken? Dan moet hij niets doen want de vakbekwaamheid is niet van toepassing voor bestuurders van:

voertuigen waarvan de maximaal toegestane snelheid niet hoger is dan 45 km/u;
voertuigen toegewezen aan de diensten van de strijdkrachten, de civiele bescherming, de brandweer en de machten belast met de openbare orde of onder controle ervan;
voertuigen die testen op de weg ondergaan met het oog op een technische verbetering ervan, een herstelling, een onderhoud, alsook nieuwe of omgebouwde voertuigen die nog niet in het verkeer werden gesteld;
voertuigen die worden aangewend in geval van nood of toegewezen aan reddingsopdrachten;
voertuigen die gebruikt worden voor het niet-commerciële vervoer van goederen met privé-doeleinden;
voertuigen of een combinatie van voertuigen die gebruikt worden voor het vervoer van materieel, apparatuur of machines bestemd voor de bestuurder in de uitoefening van zijn beroep en op voorwaarde dat het besturen van het voertuig niet de hoofdactiviteit is van de bestuurder.

Het rijbewijs zelf vervalt niet, maar wordt beperkt tot de hierboven vermelde voertuigen en activiteiten. 

Pensioenoplossingen met onmiddelijke voordelen

Terug naar overzicht

Wilt u er zeker van zijn dat u later een comfortabel pensioen kunt genieten? Dan kunt u best een aanvullend pensioen opbouwen en meteen ook gebruikmaken van de voordelen. Kies daarom voor:

  • het Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ), bestemd voor zelfstandigen (inclusief bedrijfsleiders). Er bestaat ook een formule voor loontrekkende zorgverleners;
  • de Individuele Pensioentoezegging (IPT), uitsluitend bestemd voor zelfstandige bedrijfsleiders.

Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ)

Dit aanvullend pensioen zorgt voor:

  • een gewaarborgd rendement;
  • een aanzienlijk belastingvoordeel;
  • minder sociale bijdragen;
  • een fiscaal aantrekkelijk stelsel.

In het kort

Het VAPZ is een bovenwettelijk pensioen specifiek voor zelfstandigen in hoofd- of bijberoep en voor loontrekkende zorgverleners, dat de vorm aanneemt van een tak 21-levensverzekering.
Dit aanvullend pensioenkapitaal wordt opgebouwd met stortingen die gekapitaliseerd worden aan de basisrentevoet, en kan jaarlijks worden aangevuld met een eventuele winstdeling. Er bestaan 2 formules:

  • Het VAPZ: u kunt een VAPZ opbouwen door tot 8,17 % van uw referentie-inkomen te storten, met een maximum van 3027,09 euro voor 2015. U kunt het bedrag wijzigen in functie van uw behoeften.
  • Het sociaal VAPZ: u kunt een sociaal VAPZ opbouwen door tot 9,40 % van uw referentie-inkomen te storten, met een maximum van 3482,82 euro voor 2015. Bovendien kunt u solidariteitsprestaties genieten.

Financiële voordelen

U geniet een aanzienlijk fiscaal voordeel, want de stortingen zijn aftrekbaar als beroepskosten, waardoor ook de sociale bijdragen verminderen.

Bovendien is er geen taks op de premies, enkel een taks van 9,25 % op de bijdragen voor arbeidsongeschiktheid.

En nog veel meer…

Het VAPZ is ook zeer flexibel.

  • Het bedrag gestort in het VAPZ kan van jaar tot jaar verschillen (maar is wel ieder jaar geplafonneerd).
  • Mogelijkheid om op elk moment de begunstigde(n) of, de hoogte van de dekking overlijden of arbeidsongeschiktheid te wijzigen.

Een aanvullende verzekering voor arbeidsongeschiktheid en/of overlijden.

  • De waarborg arbeidsongeschiktheid voorziet in een vervangingsinkomen bij ziekte of een ongeval. De bijdragen worden toegevoegd aan de VAPZ-bijdragen en kunnen eveneens als beroepskosten worden afgetrokken.
  • Het is ook mogelijk om een aanvullende overlijdensdekking af te sluiten.

Het VAPZ kan bovendien als waarborg dienen voor het aankopen, bouwen of verbouwen van een woning gelegen in de EER (Europese Economische Ruimte). Hiervoor kan ook een voorschot op het pensioenkapitaal worden opgenomen. Of u kunt opteren voor de wedersamenstelling, dat wil zeggen de opgebouwde reserve van uw VAPZ op de einddatum gebruiken om in één keer uw hypothecair krediet terug te betalen.

Een oplossing op maat, voordelig op lange termijn, met onmiddellijk voordeel!

Individuele Pensioentoezegging (IPT)

Als u een zelfstandige bedrijfsleider bent, kunt u ook een aanvullend pensioen opbouwen aan de hand van een IPT. De bijdragen worden betaald door uw vennootschap die daardoor een belastingvermindering geniet.

Deze individuele pensioentoezegging biedt verschillende voordelen:

  • De IPT-bijdragen worden door de vennootschap betaald.
  • U kunt er als bedrijfsleider zeker van zijn dat u het pensioenkapitaal ontvangt, ongeacht wat er met uw vennootschap gebeurt.
  • U kunt rekenen op een gewaarborgde rentevoet tot de einddatum van uw contract en een eventuele winstdeling.
  • U kunt aanvullende waarborgen onderschrijven om uw naasten te beschermen in geval van overlijden en/of arbeidsongeschiktheid.
  • U kunt uw IPT aanwenden voor een vastgoedfinanciering.
  • U en uw vennootschap genieten een voordelige fiscaliteit. Uw vennootschap moet echter de 80 %-regel* naleven opdat de bijdragen aftrekbaar zijn. Als u geen volledige loopbaan hebt binnen de onderneming, kan het aantal dienstjaren in de onderneming worden aangevuld met maximaal 10 effectief gepresteerde jaren buiten de onderneming (dat is bijvoorbeeld het geval als u eerst als loontrekkende hebt gewerkt vooraleer u zelfstandige werd).

Neem zeker contact op voor een oplossing op maat!

* De 80 %-regel: het volledig pensioen (namelijk de som van het wettelijk pensioen en de eventueel onderschreven aanvullende pensioenen: VAPZ, individuele of collectieve pensioentoezegging, pensioenbelofte, bestaande bedrijfsleidersverzekering en RIZIV-contract) mag niet meer bedragen dan 80 % van het laatste bruto jaarloon dat normaal is voor een volledige loopbaan.

BV VERZEKERINGEN NV (FSMA 023657 A) - Prof Rubbrechtstraat 68, 8972 ROESBRUGGE - Disclaimer - Privacyverklaring
website door chilli.be