De ambulante zorgenverzekering: gunstig extralegaal voordeel?

Terug naar overzicht

Extralegale voordelen winnen steeds meer aan belang. Een werkgever die zijn medewerkers alternatief wil verlonen heeft dan ook tal van opties. Maaltijd- en ecocheques zijn hiervan de bekendste voorbeelden.

Een minder bekend voordeel in de kmo-markt is de ambulantezorgenverzekering. Maar deze is daarom zeker niet minder gunstig. Ze biedt immers extra bescherming voor medische kosten en vergroot zo de netto koopkracht van uw medewerkers.

Ondanks haar relatieve onbekendheid, zit de vraag naar de ambulantezorgenverzekering duidelijk in de lift. Ook vanuit de werknemers valt er appreciatie te merken. Begrijpelijk: volgens gegevens van Assuralia betaalt de Belg gemiddeld nog steeds 20 % van zijn medische kosten zelf. Gezien de recente regeringsbeslissingen zal dit niet snel veranderen. Denk bv. maar aan het remgeld voor antibiotica dat zal toenemen voor de patiënt.

Een ambulantezorgenplan biedt dus een belangrijke troef om goede werknemers te behouden of aan te trekken. Uw bedrijf kan zich daarmee onderscheiden van zijn sectorgenoten.

Voordelen vergeleken

Medische kosten nemen een hele hap uit de koopkracht van uw medewerkers. Daarom is het nuttig om te bekijken hoeveel koopkracht alternatieve verloningsvormen opleveren. Een overzicht.

  • Bij een loonsverhoging van 380 euro houdt uw medewerker netto 153,61 euro over, na aftrek van RSZ en personenbelasting. Dat komt neer op slechts 40,42 %.
  • Bij ecocheques houdt een werknemer 100 % over van wat de werkgever als kost heeft.
  • Bij maaltijdcheques houdt de werknemer zelfs 113 % over. Dat komt door de gunstige fiscaliteit van maaltijdcheques voor de werkgever (per maaltijdcheque is immers 2 EUR fiscaal aftrekbaar).
  • Bij een ambulantezorgenverzekering met bv. een premie voor de werkgever van +- 350 euro, krijgt een werknemer toegang tot een medisch kostenbudget van ongeveer 1250 euro. Dat komt neer op maar liefst 357 % van de kost voor de werkgever.

Basisdekking tandartskosten

Jaarlijkse check-ups bij de tandarts, een beugel voor de kinderen en, waar nodig, tandprothesen… de kosten lopen al snel hoog op.

De tandheelkundige kostendekking van het ambulantezorgenplan kunt u afzonderlijk afsluiten. Voor ongeveer 12 euro per maand kan de werkgever zijn medewerker bijvoorbeeld een medisch budget van 1250 euro aanbieden. Het overwegen waard!

Lage Emissiezone: mag ik binnenrijden?

Terug naar overzicht

Een lage-emissiezone of LEZ is een afgebakend gebied waarbinnen op basis van de uitstoot van fijn stof van een voertuig, voorwaarden tot binnenrijden van dat gebied worden bepaald. De bedoeling van een LEZ is om de luchtkwaliteit in het gebied te verbeteren. Hierdoor daalt het risico op aandoeningen aan de luchtwegen en hart- en vaatziekten.

In het buitenland zijn er al verschillende LEZs zoals in Londen en in verschillende steden in Nederland, Duitsland, Italië en Zweden. 

Vanaf 1 februari 2017 zal Antwerpen als eerste Belgische stad een lage-emissiezone (LEZ) invoeren. Brussel volgt in 2018 en Gent in 2020.

Wettelijke bepalingen

Het decreet van 27 november 2015, gepubliceerd in het Staatsblad op 18 december 2015, geeft aan Vlaamse steden en gemeenten de bevoegdheid om een LEZ in te voeren op de gemeente- en gewestwegen (met uitzondering van de autosnelwegen). 

In het decreet wordt een LEZ wordt als volgt gedefinieerd: “een zone waarin voor de leefbaarheid, in het bijzonder ter beperking van milieu- en gezondheidshinder door een slechte luchtkwaliteit, een selectief toelatingsbeleid voor motorvoertuigen wordt gehanteerd in relatie tot de door die voertuigen veroorzaakte milieu-hinder”. 

In de praktijk zullen twee nieuwe verkeersborden F117 en F118 het begin en einde van een LEZ aanduiden.

Via nummerplaatherkenning wordt gecontroleerd of wagens die een LEZ binnenrijden voldoen aan de voorwaarden van die LEZ. Voertuigen die buiten de normen vallen, zullen beboet worden. Die boete kan variëren van 90 EUR tot 360 EUR. Het is mogelijk om door op voorhand te betalen toch binnen te mogen in de LEZ. 

Elke stad of gemeente kan zelf beslissen waar ze een LEZ invoert, volgens welke voorwaarden en vanaf wanneer. 


Hoe zal het in Antwerpen gaan?

De Antwerpse LEZ laat voertuigen toe op basis van de Euronorm. De euronorm is een Europese milieustandaard voor voertuigen. Hoe hoger de euronorm van je voertuig, hoe milieuvriendelijker je wagen is. De voorwaarden om binnen te rijden in de Antwerpse LEZ zal strenger zal worden in de toekomst. Meer informatie kan je vinden op www.slimnaarantwerpen.be.

To be continued

Het is niet ondenkbaar dat meer Belgische steden en gemeenten het voorbeeld van Antwerpen, Brussel en Gent zullen volgen. De automobielfederatie Febiac vreest dat er zo verschillende verkeerssituaties ontstaan, waarbij bepaalde wagens wel of tegen betaling worden toegelaten in de ene LEZ maar niet binnen mogen in een andere. 
In Brussel zou (voorlopig) vanaf 2018 starten met een verbod voor voertuigen zonder Euronorm (van voor 1992) en voertuigen met Euronorm 1. Van 2019 zouden dan ook voertuigen met Euronorm 2 worden geweerd. Een verbod voor Euronorm 3 zou volgen in 2020, voor Euronorm 4 in 2022 en uiteindelijk voor Euronorm 5 in 2025. 
Over de plannen in Gent in 2020 zijn voorlopig nog geen details bekend. 

Koop je een andere wagen? Hou dan rekening met de invoering van deze Lage-emissiezones. Controleer zeker de Euronorm van het voertuig en hou rekening met de verschillende impact op diesel en andere brandstoffen.

Rijbewijs Vrachtwagen: opgelet

Terug naar overzicht

Rijbewijs code 95: bijscholing vereist of niet?

Het Koninklijk Besluit van 4 mei 2007 geeft vrachtwagenbestuurders die hun rijbewijs behaalden voor 15 september 2009 automatisch tijd tot 9 september 2016 om een verplichte bijscholing te volgen. De bijscholing van 35 uur moeten zij volgen bij daarvoor erkende instituten. Het attest van vakbekwaamheid moeten zij voorleggen op hun gemeentehuis.

Die periode loopt binnenkort ten einde. Maar niet alle bestuurders hebben de bijscholing al gevolgd. Nu is de vraag dus wat er gebeurt. Dat hangt af van de rol van de bestuurder:

Is de bestuurder een beroepschauffeur?

Dan vervalt het rijbewijs effectief op 10 september 2016. Daarnaast riskeert hij bij wegcontroles fikse boetes en de intrekking van zijn rijbewijs. Ook buitenlandse bestuurders moeten in hun thuisland een opleiding volgen en hun Code 95 laten verlengen.

Is transport slechts een bijkomende taak van de bestuurder?

Bijvoorbeeld omdat hij met vrachten naar klanten of werven rijdt om daar de grondstoffen te verwerken? Dan moet hij niets doen want de vakbekwaamheid is niet van toepassing voor bestuurders van:

voertuigen waarvan de maximaal toegestane snelheid niet hoger is dan 45 km/u;
voertuigen toegewezen aan de diensten van de strijdkrachten, de civiele bescherming, de brandweer en de machten belast met de openbare orde of onder controle ervan;
voertuigen die testen op de weg ondergaan met het oog op een technische verbetering ervan, een herstelling, een onderhoud, alsook nieuwe of omgebouwde voertuigen die nog niet in het verkeer werden gesteld;
voertuigen die worden aangewend in geval van nood of toegewezen aan reddingsopdrachten;
voertuigen die gebruikt worden voor het niet-commerciële vervoer van goederen met privé-doeleinden;
voertuigen of een combinatie van voertuigen die gebruikt worden voor het vervoer van materieel, apparatuur of machines bestemd voor de bestuurder in de uitoefening van zijn beroep en op voorwaarde dat het besturen van het voertuig niet de hoofdactiviteit is van de bestuurder.

Het rijbewijs zelf vervalt niet, maar wordt beperkt tot de hierboven vermelde voertuigen en activiteiten. 

BV VERZEKERINGEN NV (FSMA 023657 A) - Prof Rubbrechtstraat 68, 8972 ROESBRUGGE - Disclaimer - Privacyverklaring
website door chilli.be