Drinken en rijden: 43 % van de bestuurders geeft toe al eens dronken achter het stuur te zitten

Terug naar overzicht

Uit een internationaal onderzoek* in 38 landen blijkt dat de Belgische bestuurders het slechtste scoren wat betreft alcoholgebruik achter het stuur. Maar liefst 43 % van de Belgen geeft toe de voorbije 12 maanden onder invloed van alcohol gereden te hebben. De tweede slechtste leerlingen van de klas zijn de Fransen (41 %), gevolgd door de Spanjaarden (35 %) en de Portugezen.

Wist je dat …

Alcohol de tweede belangrijkste oorzaak van ongevallen is na overdreven snelheid?
Je verzekering in de meeste gevallen niet tussenkomt als je een ongeval hebt?
Een alcoholslot kan worden opgelegd voor feiten begaan vanaf 1 juli 2018?

Tweede belangrijkste oorzaak van ongevallen na overdreven snelheid 

Hoewel talloze campagnes voortdurend herhalen dat alcohol en rijden niet samengaan, zien de Belgen volgens de woordvoerder van Vias de ernst van het probleem nog steeds niet in. En dat in tegenstelling tot andere landen, zoals Nederland, waar bestuurders nooit achter het stuur kruipen als ze een glaasje te veel op hebben.

Enkele tips voor jouw veiligheid en die van de anderen

  • Duid een BOB aan
  • Kies voor het openbaar vervoer
  • Keer te voet terug naar huis
  • Bel een taxi
  • Raad dronken personen af om achter het stuur te kruipen

Vergeet ook niet dat het verboden is om dronken met de fiets of de moto te rijden. In België geldt de maximale hoeveelheid van 0,5 promille alcohol per liter bloed zowel voor wagens als voor (motor)fietsen.

Je verzekeringen komen in de meeste gevallen niet tussen

Burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering

  • Volgens de wegcode moet degene die schade berokkent aan een derde die ook vergoeden. Daarom is elke eigenaar van een motorrijtuig wettelijk verplicht een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.
  • Nadat de verzekeringsmaatschappij de slachtoffers heeft vergoed, kan zij in bepaalde gevallen de uitbetaalde schadevergoeding terugvorderen van degene die aansprakelijk is voor het ongeval als hij of zij dronken reed.

Omniumverzekering

  • Zelfs als je een omniumverzekering hebt, riskeer je een gepeperde rekening. De meeste omniumverzekeringen dekken de eigen stoffelijke schade niet in geval van alcoholintoxicatie en/of dronkenschap.

Bestuurdersverzekering

  • Hetzelfde geldt voor de bestuurdersverzekering als je gekwetst raakt.

Ongeveer 10 pintjes in 2 uur tijd = alcoholslot verplicht

 Nieuwe wet voor feiten begaan vanaf 1 juli 2018:

  • Rechters zijn voortaan verplicht om een alcoholslot op te leggen aan bestuurders die betrapt werden met meer dan 1,8 promille alcohol in hun bloed.
  • In sommige gevallen zijn rechters verplicht om een alcoholslot op te leggen aan zware recidivisten met tweemaal een alcoholintoxicatie van 1,2 promille binnen de drie jaar.
  • Voor andere alcoholovertredingen (intoxicatie vanaf 0,8 promille, bij dronkenschap, bij lichtere recidive) behouden rechters de mogelijkheid om het alcoholslot op te leggen, maar zijn ze er niet toe verplicht.

WAT IS HET PRIJSKAARTJE? ZO’N 3500 EURO** OF MEER!

Naast de prijs voor het alcoholslot en de installatie ervan, moet je ook een omkaderingsprogramma volgen dat 1210 tot 2178 euro kost naargelang de duur van het opgelegde programma. Tot slot draai je ook op voor de boete, de kosten voor het terugbezorgen van je rijbewijs, enzovoort.
 

Waakzaamheid, gezond verstand, onthouding, veiligheid

Na 40 jaar is de slogan ‘Drinken en rijden gaan niet samen’ nog altijd heel actueel.

  • Als je je ondanks je goede voornemens laat meeslepen door de leuke sfeer en toch drinkt, kruip dan niet achter het stuur!
  • Probeer niet te berekenen hoeveel glazen alcohol je lichaam heeft afgebroken na x aantal tijd. Dat is zeer riskant. Dat hangt namelijk af van verschillende factoren zoals je geslacht, gewicht, drinken op een nuchtere maag of tijdens het eten, het alcoholpercentage van je drankje …
  • Als je te diep in het glas hebt gekeken, volstaat een nachtje slapen niet altijd om de alcohol volledig uit je lichaam te krijgen. Denk daaraan als je de volgende ochtend de baan op moet.

Belgische bestuurders maar weinig hoffelijk?

Tot slot toont een Europese studie*** ook aan dat de Belgen de meest gestresseerde en verre van de hoffelijkste bestuurders van Europa zijn: onterecht toeteren, rechts inhalen, te snel rijden …

Conclusie

Wees altijd voorzichtig en hoffelijk achter het stuur.

Fijne reis!

 

*Resultaten 2018 van de ESRA-enquête (E-survey of Road users' Attitudes), een initiatief dat Vias Institute voor het eerst in 2015 nam in samenwerking met verschillende Europese verkeersveiligheidsorganisaties. Het doel is om elk jaar een internationale enquête af te nemen over verkeersveiligheid. Bron: april 2018, Le Soir, Paris Match en la Dernière Heure.

**Dit cijfer is louter indicatief. Het juiste bedrag wordt geval per geval bepaald.

***Enquête van de stichting Vinci Autoroutes in 11 landen, gecoördineerd door Vias Institute.

Is uw fiets al verzekerd?

Terug naar overzicht

Fietsen is populairder dan ooit. Elk jaar gaan er meer tweewielers de winkeldeuren uit. Tegelijk stijgt de gemiddelde waarde ervan: een degelijke verzekering is dan ook vaak geen overbodige luxe meer …

Samen met talloze bloemen en planten laten in de lente ook fietsers zich massaal opnieuw zien. Koning Auto blijft dominant, maar zeker in de steden moet hij steeds vaker plaats ruimen voor tal van modellen en types tweewielers. Zo grijpen met de komst van autovrije zones heel wat mensen naar de fiets voor hun verplaatsingen.

Ook door het groeiende ecologisch bewustzijn van consumenten blijft de fiets onze wegen veroveren.

Bloeiende fietsindustrie

De Belgische fietsmarkt draait dus op volle toeren. Elk jaar verkopen de fietshandels meer fietsen: in 2017 ruim 485 000 exemplaren, 10 000 meer dan in 2016, en liefst 25 000 meer dan in 2015.

E-bikes (45 %), stadsfietsen (23,5 %) en racefietsen (10,7 %) zijn het populairst. De e-bike wordt trouwens niet alleen verkocht aan de oudere generaties. Logisch: dankzij hun toegenomen actieradius zijn e-bikes meer en meer geschikt voor woon-werkverkeer én ze komen daarbij in aanmerking voor een fietsvergoeding tot 0,23 euro/km.

Stevig prijskaartje

Zeker wie intensief gebruikmaakt van zijn fiets – om een hobby uit te oefenen, voor woon-werkverkeer … – investeert er meestal een stevig bedrag in. Kwalitatieve fietsen, en zeker e-bikes, komen dan ook met een bijhorend prijskaartje.

De gemiddelde waarde ging de laatste jaren omhoog. Zo bedroeg in 2016 de gemiddelde verkoopprijs van een elektrische fiets 2260 euro. In 2017 was dat 2325 euro, een stijging met zo’n 3 procent.

Populair bij dieven

Het aantal fietsdiefstallen ligt hoog in België, net als in onze buurlanden. De officiële cijfers van de politie vermelden jaarlijks ongeveer 32 000 gestolen exemplaren. Wellicht ligt dat aantal hoger, omdat veel fietsdiefstallen niet worden aangegeven. De Belgische en Luxemburgse automobiel- en tweewielerfederatie (Febiac) spreekt bijvoorbeeld over 150 000 ontvreemde tweewielers.

Bescherm je rijwiel

Optimale bescherming van je kostbare rijwiel is dus de logische volgende stap. Vandaag bieden verschillende verzekeringsmaatschappijen al degelijke fietsverzekeringen aan: die voorzien in dekkingen tegen diefstal en/of materiële schade (bv. door vandalisme, een val, botsing …), al dan niet met bijstand.

Bovendien kan je met zo’n verzekering vaak ook je (elektrische) step, hoverboard, monowheel … en zelfs (elektrische) rolstoel verzekeren. Ook specifieke formules op maat van jezelf en je favoriete rijwiel zijn mogelijk, net als de opname van eventuele accessoires (kinderzitjes, fietstassen, fietskarren, een gps of fietscomputer …) in je verzekeringscontract.

Heb je vragen? Of wil je graag meer informatie? Neem dan gerust contact met me op. Samen bekijken we hoe jij je kostbare fiets (maar ook step, hoverboard, rolstoel …) en accessoires optimaal kan beschermen tegen diefstal en schade.

 

Bron (voor de cijfers):
Velofollies, dé Belgische totaalbeurs voor fiets en fietser, organiseert al 5 jaar op rij een grootschalige enquête (bij zo’n 1500 fietshandelaars) over het fiets- en aankoopgedrag van de Belgische fietsliefhebber.

Hoe staan Belgen tegenover brandpreventie in een woningverzekering?

Terug naar overzicht

 

De Belg lijkt helemaal niet wakker te liggen van brandveiligheid. 1 op 3 Belgen denkt nooit aan brandveiligheid en 1 op 10 vindt een rookmelder niet belangrijk. En dat terwijl woningbranden behoren tot de dagelijkse realiteit!

Met jaarlijks ongeveer 20 000 woningbranden in ons land, doen we het zelfs slechter dan onze buurlanden.

Dit jaar kwamen al 8 mensen om in een woningbrand, dat is gemiddeld 1 Belg om de 5 dagen! In 2016 stierven 78 mensen, een triest record, en in 2017 lieten 53 mensen het leven in een woningbrand.

Op de website van de Federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken vindt u heel wat preventietips en handelingen die levens kunnen redden.

Een goede brandverzekering: geen verplichting, wel een absolute noodzaak!

Brandveiligheid en brandpreventie is een verantwoordelijkheid van elke Belg. En daarbij zou ook het afsluiten van een brandverzekering een automatische reflex moeten zijn. Toch zijn er nog jaarlijks woningbranden waarbij de woning niet of onderverzekerd is.

BV VERZEKERINGEN NV (FSMA 023657 A) - Prof Rubbrechtstraat 68, 8972 ROESBRUGGE - Disclaimer - Privacyverklaring
website door chilli.be